Havarikommissionen

Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane undersøger havarier og alvorlige hændelser på luftfartsområdet i Danmark, Grønland og Færøerne og ulykker og hændelser på jernbaneområdet i Danmark.

På baggrund af uvildige undersøgelser fremlægger Havarikommissionen anbefalinger for at forebygge havarier/alvorlige hændelser og ulykker/hændelser samt forbedre sikkerheden.

Derudover kan Havarikommissionen deltage i udenlandske undersøgelser, som en anden stats havarikommission er ansvarlig for, hvis danske passagerer eller et dansk registreret fly eller tog er involveret.

Havarikommissionens undersøgelser placerer ikke skyld eller ansvar. Formålet er udelukkende at forebygge havarier/alvorlige hændelser og ulykker/hændelser.

Anbefalinger stiles til relevante myndigheder, som i Danmark typisk er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Inden for luftfart stiles rekommandationer også til European Aviation Safety Agency (EASA), som på visse områder varetager en fælles europæisk myndighedsrolle.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, EASA og European Rail Agency (ERA) er sammen med virksomheder og foreninger inden for luftfart og jernbane vore vigtigste samarbejdspartnere.

Havarikommissionens opgaver om undersøgelse af havarier/alvorlige hændelser og ulykker/hændelser er fastlagt i gældende dansk lovgivning.

 


 

Havaribillede a

logofrilagtblaa

Havarikommissionen  •  Langebjergvænget 21  •  4000 Roskilde  •  Telefon 38 71 10 66  •  Fax 38 71 92 31  •  E-mail: aib@havarikommissionen.dk

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Når du besøger vores hjemmeside, accepterer du automatisk vores brug af Cookies.