Presse og medier

Principper for god kommunikation og dialog
Havarikommissionen ønsker at kommunikere kompetent og troværdigt med korrekte, præcise og relevante informationer i et sprog, der forstås af så mange som muligt.

 

Samtidigt ønsker vi at være tilgængelige for eksterne interessenter.

 

Havarikommissionens principper for god kommunikation og dialog følger og understøtter kommissionens værdisæt.

 

- Vi går i dialog og skaber fælles resultater

- Vi er hjælpsomme og imødekommende i telefonen, på skrift eller personligt

- Vi gør, hvad vi siger - og vi siger, hvad vi gør

- Vi er alle ambassadører og har øje for Havarikommissionens image

 

Prioritering af kommunikation 

Havarikommissionen prioriterer sin kommunikation med presse og medier ud fra følgende kriterier:

  1. Undersøgelser, hvor Havarikommission er den ansvarlige undersøgelsesmyndighed
  2. Undersøgelser, hvor Havarikommission bistår den ansvarlige undersøgelsesmyndighed
  3. Generelle forespørgsler vedrørende emner relateret til Havarikommissionens arbejdsområde
  4. Øvrige forespørgsler

I forbindelse med en høj arbejdsbelastning og/eller uden for kontorets åbningstid kan Havarikommissionen vælge at nedprioritere sin kommunikation med pressen.

 

Kontakt 

Henvendelser fra pressen og medierne bliver behandlet hurtigst muligt.

 

Alle medarbejdere i Havarikommissionen kan udtale sig til pressen om faktuelle forhold indenfor eget fag- og ansvarsområde.

 

Alene chefen og/eller souschefen for Havarikommissionen kan udtale sig til pressen om overordnede organisatoriske og politiske forhold.

 

De almindelige regler for ytringsfrihed og tavshedspligt gælder - også i kommunikation med pressen. Tavshedspligten er afgørende for, at vi kan indhente nødvendig viden i undersøgelsesarbejdet og dermed identificere mulige forbedringer af sikkerheden.

 

Inden for normal kontortid kan Havarikommissionen kontaktes på telefon +45 38 71 10 66 eller via Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..

 

Aktivering af presse- og medietelefon

Ved flyvehavarier eller jernbaneulykker på dansk territorium og med alvorlig tilskadekomst af personer kan Havarikommissionen vælge at aktivere en telefonlinje dedikeret til presse og medier:

 

+45 38 77 01 00

 

Besvarelse finder sted i overensstemmelse med ”først til mølle princippet”.

 

Ved en inaktiv telefonlinje, vil en telefonsvarer respondere: ”Havarikommissionens pressetelefon er inaktiv".


logofrilagtblaa

Havarikommissionen  •  Jættevej 50A, 1. sal, mf.  •  4100 Ringsted  •  Telefon 38 71 10 66  •  Fax 38 71 92 31  •  E-mail: aib@havarikommissionen.dk

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Når du besøger vores hjemmeside, accepterer du automatisk vores brug af Cookies.