Forord

Havarikommissionen undersøger ulykker og hændelser på jernbaneområdet med henblik på at forbedre jernbanesikkerheden og forebygge ulykker.

I overensstemmelse med jernbaneloven afspejler dette statement Havarikommissionens undersøgelser og sikkerhedsmæssige vurderinger af omstændighederne ved ulykken eller hændelsen samt dens årsager og konsekvenser.

Undersøgelserne har alene et jernbanesikkerhedsmæssigt formål og tager ikke sigte på at placere skyld eller erstatningsansvar. Derfor kan enhver brug af dette statement til andre formål end at forbedre jernbanesikkerheden eller forebygge jernbaneulykker og -hændelser, føre til fejlagtige eller misvisende fortolkninger.

Eftertryk - også i uddrag - er tilladt med tydelig kildeangivelse.

 

Generelt

Sagsnummer:

2024-321

Dato:

14-06-2024

Tidspunkt:

22:07

Sted:

Km 19,2 Svejbæk-Laven

Uheldstype:

Ulykke

Uheldskategori:

Kollision

Kørselskategori:

Togkørsel

Infrastrukturforvalter:

Banedanmark

Jernbanevirksomhed:

GoCollective

 

Personskade

 

Omkomne

Alvorligt tilskadekomne

Lettere tilskadekomne

Passagerer:

 

 

 

Personale:

 

 

 

Personer i overkørsel:

 

 

 

Uautoriseret:

 

 

 

Andre:

 

 

 

Underretning

Havarikommissionen fik d. 14-06-2024 kl. 22:20 meddelelse om, at tog 95374, som følge af en kollision med en tabt rundballe, var afsporet i overkørsel 32 mellem Svejbæk og Laven.

På baggrund af de informationer Havarikommissionen modtog på ulykkesdagen, og at hændelsen under lidt andre omstændigheder kunne have medført en alvorlig ulykke, besluttede Havarikommissionen at gennemføre en undersøgelse jf. Jernbaneloven (Lov nr. 686 af 27/07/2015) §81.

Beskrivelse

D. 14-06-2024 kl. 22:07 kolliderede regionaltog 95374 med en traktors frontlæsser og en rundballe (wrapballe) umiddelbart før overkørsel 32 (Dynæsvej) mellem Svejbæk og Laven.

Kollisionen skete i km 19,2 på strækning 35 mellem Svejbæk og Laven. Strækningen var enkelsporet, udstyret med ETCS (European Train Control System) og fjernstyret fra Banedanmarks Trafikkontrolcenter i Fredericia.

Figur 1 viser et oversigtskort, hvor der nederst på figuren er tegnet et jernbanespor, med en indikering af togets retning fra vest med øst. Nord for dette spor ses en mark, med en indikering af at rundballen er kommet fra marken mod nord, og er rullet ned i sydgående retning mod sporet. I forlængelse heraf, er der et rødt kryds på sporet, der viser hvor toget kolliderede med henholdsvis frontlæsser og rundballe. Længere mod øst på sporet, findes endnu et rødt kryds, der er markeret i overkørsel 32. Dette røde kryds markerer hvor toget afsporede.Figur 1: Oversigtskort over mark og infrastruktur, togets køreretning og rundballens retning er vist med gule pile, de røde krydser markerer stederne for henholdsvis kollision og afsporing.

Selve uheldsstedet var beliggende i et område nær Julsø, hvor landskabet var meget kuperet, og sporets forløb kurvede. Den tilladte hastighed var her 100 km/t.

En traktorfører, der var i gang med presning af rundballer på en mark, som skrånede ned mod jernbanen, har til undersøgelsen oplyst, at en af rundballerne på et tidspunkt satte sig fast i maskinen, og han derfor gik ud for at få den frigjort. Det lykkedes, men rundballen begyndte derefter at trille ned af bakken i retning af jernbanen.

Traktorføreren forsøgte at indhente den løbske rundballe med sin traktor, men måtte konstatere, at rundballen først stoppede, da den nåde jernbanen og lå midt på sporet.

I forsøget på at få fjernet rundballen med traktorens frontlæsser, satte traktoren sig fast i grøften med frontlæsseren indenfor togets profil.

Foto 1: Traktors placering i grøft efter kollisionen.

Traktorføreren ringede til alarmcentralen (112) fra sin mobiltelefon (kl. 22:05 jf. telefonens opkaldsliste) for at få standset togtrafikken. Han forklarede, hvad der var sket, og at han befandt sig imellem Ry og Silkeborg, samt at han ikke selv kunne fjerne rundballen, da den vejede ca. 750 kg. Samtalen blev herefter afbrudt pga. dårlig mobildækning/forbindelse i området.

Traktorføreren foretog et nyt opkald til alarmcentralen, men der gik ikke længe før, at han så toget komme kørende rundt i kurven ca. 150-200 meter fra traktoren. Få sekunder efter ramte toget traktorens frontlæsser. Efter kollisionen tog traktorfører kontakt til lokomotivføreren, og herefter ringede han til alarmcentralen igen, hvortil han oplyste, at det var sket et sammenstød.

Lokomotivføreren har forklaret, at da han kom kørende i kurven, bemærkede han, at der var noget stort/en hindring i sporet ca. 200 meter forude. Han farebremsede derefter toget.

Kort efter ramte venstre side af togets front frontlæsseren og rundballen. Frontlæsseren skrabede hen af siden på toget, hvorved flere ruder i togets venstre side blev ødelagt, og rundballen blev skubbet foran toget. Da rundballen nåede overkørslen, satte den sig i klemme mellem overkørslens strails (køreplader til vejtrafik) og toget, hvorved togets forende løftede sig og forreste bogie afsporede.

Toget standsede ca. 25 meter efter overkørslen. Lokomotivføreren gik igennem toget og konstaterede, at hverken han, de 41 passagerer der var ombord eller traktorføreren, var kommet til skade. Det blev efterfølgende oplyst, at to passagerer var blevet undersøgt for skader, men ingen blev vurderet behandlingskrævende.

Togsættet var litra Lint nr. 1007.

Af togets havarilog fremgik, at toget kørte fra perronen i Svejbæk i retning mod Laven kl. 22:04:22, samt at lokomotivføreren aktiverede farebremsen kl. 22:07:01. Toget kørte på det tidspunkt med en hastighed på 96 km/t, 20 sekunder og 238 meter senere var toget bragt til standsning.

Skaderne på infrastrukturen har Banedanmark opgjort til ca. 60.000 kr. Skaderne på traktoren blev vurderet til 150-200.000 kr. og GoCollective har oplyst, at skaderne på togsæt 1007 ca. var 2.400.000 kr.


Foto 2: Skader på togets front.

Foto 3: Forreste bogie afsporet.

Foto 4: Skader på togets vognkasse og ruder udvendigt.

Foto 5: Ituslået rude set indvendigt i passagerafsnittet.

Havarikommissionens undersøgelsesforløb

Havarikommissionen har efter indledende undersøgelser samt evaluering af de tilgængelige data og med henvisning til jernbanelovens § 83 fravalgt at foretage yderligere undersøgelser af sagen. Idet yderligere undersøgelser ikke ville lede til sikkerhedsanbefalinger af forebyggende karakter eller afdække forhold af væsentlig betydning for jernbanesikkerheden, lukkes denne sikkerhedsundersøgelse ved dette statement.

Kontakt til Havarikommissionen

Hvis du har spørgsmål til denne publikation, er du meget velkommen til at kontakte os.

E-mail: aib@havarikommissionen.dk

Telefon: +45 33 14 70 80