Flyvningen var en privat VFR-flyvning fra Anholt (EKAT) til Roskilde (EKRK).
Før ankomsten til Roskilde kontrolzone anmodede piloten om at flyve ind i kontrolzonen via VFR-rapportpunkt Valby for landing. Flyvelederen instruerede piloten i at flyve ind i kontrolzonen via Valby for en venstrehåndsanflyvning til bane 11.
En redningshelikopter (EH101 Merlin) fløj østfra ind i Roskilde kontrolzone, og flyvelederen advarede piloten i OY-NAL om potentielle randhvirvler fra et foran-flyvende medium-kategori luftfartøj (redningshelikopteren).
Flyvelederen instruerede piloten om at lande efter redningshelikopteren, der ville anflyve dens helikopterlandingsplads beliggende nord for bane 11. Piloten svarede flyvelederen, at piloten ville flyve en cirkel før finaledrejet for at sikre tilstrækkelig separation til redningshelikopteren.
Redningshelikopteren landede på dens helikopterlandingsplads ca. 260 meter (m) nord for sætningszonen til bane 11.
Flyvelederen gav piloten tilladelse til at lande på bane 11: ”O-AL, vinden er 80° 9 knob (kt). Bane 11, tilladt at lande”.
Ca. et minut senere rapporterede flyvelederen vindoplysninger til piloten: ”O-AL, vinden er nu 80° 7 kt med max 17. Og variabel mellem 30° og 100°”. Piloten svarede: ”Ja, jeg får også lidt sjove kast heroppe, O-AL”.
Piloten konfigurerede flyet for landing og udfældede flyets flaps til flapposition 40°.
Piloten satte flyet i sætningszonen på bane 11 ca. 2 minutter og 46 sekunder efter, at redningshelikopteren landede på dens helikopterlandingsplads.
Piloten oplevede sætningen som værende god, men kort tid efter oplevede piloten et kraftigt vindstød fra venstre, og at venstre vinge løftede sig. Flyet drejede mod højre.
Da flyet havde retning mod et banekantslys, besluttede piloten sig for igen at bringe flyet i luften. Piloten gav fuld gas og trak kontrolrattet tilbage.
Flyet kom i luften ved en lav flyvefart, steg, men krængede derefter brat mod højre. Piloten observerede samtidigt en advarsel for stall (rødt lys).
Flyet ændrede kurs ca. 180 grader mod højre i lav flyvehøjde, og undervejs kolliderede højre vingetip med lufthavnens afgrænsningshegn. Flykroppen og højre vinge kolliderede med terrænet, og flyet tippede rundt til venstre og endte op på ryggen.
Flyvelederen iværksatte en redningsaktion, og piloten evakuerede selv flyet.